مواجهه با قطعی اینترنت: آمریکای لاتین و حوزه کارائیب همچنان به پخش تصاویر ادامه می‌دهند

ایندیرا کورنلیو, WITNESS
ایندیرا کورنلیو, WITNESS

ویتنس یک کمپین جهانی به راه انداخته است تا در مورد قطعی‌های اینترنت اطلاع‌رسانی کند و منابع مفید برای مستندسازی خاموشی‌های اینترنتی در اختیار کنشگران مدنی‌ بگذارد.(اطلاعات بیشتر).

تنها در پنج ماه اول سال ۲۰۲۱، موسسه اکسس نو (Access Now) پنجاه مورد تعطیلی اینترنت را در بیست و یک کشور جهان به ثبت رساند. به گفته جیگزو این تعطیلی‌ها ، اعم از سراسری یا جزئی، از طریق آی‌اس‌پی‌های داخلی و به شش روش انجام می‌شوند: کُند کردن عمدی، مسدود کردن آی‌پی‌ها، قطع دسترسی موبایل به اینترنت، ایجاد اختلال در دی‌ان‌اس‌ها ، مسدود کردن فرآیند شناسایی نام سرورها و بازرسی گسترده بسته‌های دیتا. اکسس نو می‌گوید تعطیلی اینترنت نه تنها در فراگیری کووید-۱۹ جان مردم را به خطر می‌اندازد، بلکه جلوی اعتراضات را هم می‌گیرد و مانع سازماندهی‌های اجتماعی می‌شود.

تیم آمریکای لاتین و حوزه کارائیب ما اینگونه به این مساله فوری و مهم می‌پردازد:

کمپین جهانی #EyesOnShutdowns ویتنس به دنبال راه‌هایی برای بهبود ثبت ویدیویی موارد نقض حقوق بشر در جریان تعطیلی‌های اینترنت در منطقه آمریکای لاتین است. علاوه بر این، ما نشان می‌دهیم که پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی چگونه در چارچوب ایفای نقش «گرداننده و ناظر محتوا» به دولت‌هایی کمک می‌کنند که قصد ساکت کردن صداهای مخالف را دارند و مانع طرح و انتشار عمومی شواهد مربوط به جدی‌ترین تخلفات می‌شوند.

وطن و زندگی!

آخرین مورد خاموشی اینترنت [تا زمان انتشار این مطلب] در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب از ۱۱ تا ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱ در کوبا اتفاق افتاد؛ زمانی که هزاران نفر برای اعتراض به خیابان‌ها ریختند. به گفته خبرگزاری ایجنسیا ای‌اف‌ای، تظاهرات در کوبا بعد از آن شدت یافت که تصاویری از ساکنان سن آنتونیو دلوس بانیوس پخش شد که در آن مردم در اعتراض به کمبود غذا و دارو، قطع برق و بحران شدید اقتصادی و بهداشتی به خیابان‌ها آمده بودند.

دولت در واکنش به اعتراضات به بازداشت‌های خودسرانه، قطعی اینترنت و توسل به زور روی آورد. مردمی که با شرکت در اعتراضات به دنبال تقویت خواسته‌های معترضان بودند، با اختلال در خدمات تلفنی و اینترنتی، و نیز مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی عمده مثل فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام و تلگرام مواجه شدند. مقامات دولتی همچنین تجهیزات و وسایل خبرنگاران را هم توقیف کردند.

مسدود سازی، ایجاد محدودیت، توقیف … همه اینها با هدف ممانعت از مخابره تصاویر و تقویت صداهای انقلابی انجام شد.

توییتی از سازمان مردم‌نهاد تمبلروس(Temblores)
توییتی از سازمان مردم‌نهاد تمبلروس(Temblores)

“اگر مردم در وسط بیماری جهان‌گیر دست به اعتراض می‌زنند، دلیلش این است که دولت از ویروس خطرناک‌تر است.”

در آوریل و مه ۲۰۲۱، کلمبیا شاهد اعتصابات سراسری در واکنش به اصلاحات مالیاتی مورد نظر دولت ایوان دوکه بود. هدف از این اصلاحات افزایش مالیات بر درآمد و قیمت کالاهای اساسی بود. ویدیوهای تهیه شده از تظاهرات، تلاش‌های دولت برای بدنام کردن اعتراضات را -که با هدف توجیه واکنش خشونت‌آمیز دولت انجام شده بود- بی‌اثر کرد.علاوه بر ارائه روایتی از تخلفات جدی نیروهای دولتی، این ویدیوها تنوع چهره های فعال در خط مقدم اعتصابات سراسری و اقدامات مقاومتی مردم کلمبیا را به تصویر می‌کشید. پخش زنده تصاویر بیننده را به بطن اعتراضات، و همچنین آشپزخانه‌های ایجاد شده در محلات و جشنواره‌های مقاومت می‌برد.

 

آن‌هایی که در این تظاهرات شرکت کردند، چندین روش مهم را برای استفاده راهبردی از ویدیو به عنوان سند و مدرک به ما نشان دادند. پخش زنده و ویدیوهای همخوان شده در پلتفورم‌هایی مثل فیسبوک و اینستاگرام نشان می‌داد مردم آموخته‌های مهمی را به ذهن سپرده‌اند که راهنمایی‌های کلیدی ما در آنها به کار گرفته می‌شد:

  • مردم محل، تاریخ و زمان ضبط ویدیو را اعلام می‌کردند، یا حتی فریاد می‌زدند.
  • اگر شاهد یک بازداشت خودسرانه هستید، از فرد تحت بازداشت بخواهید نام و شماره کارت شناسایی خود را فریاد بزند و صدایش را روی ویدیو ضبط کنید.
  • اگر در حین یک تجمع اعتراضی در حال ضبط ویدیو هستید، از گرفتن تصویر از صورت افراد یا چیزهایی که می‌تواند به شناسایی آنها منجر شود، خودداری کنید.
  • اگر از نیروهای پلیس فیلم می‌گیرید، از حملات آنها و همچنین جزئیاتی مثل شماره پلاک، خودروهای گشتی و تانک‌ها فیلم بگیرید.

تفنگ در برابر موبایل

بنیاد کاریزما در گزارشی به نام «تفنگ در برابر موبایل» به نقل مشکلاتی می‌پردازد که روز ۴ مه ۲۰۲۱ در شهر کالی برای خدمات اینترنتی پیش آمد و نتبلاکس هم آنها را تایید کرد. این شکایت به دلیل حضور گسترده نیروهای نظامی موضوعیت ویژه‌ای داشت. آن شب، بنا بر ادعاها، خشونت پلیس باعث شد سه مرد جوان در منطقه سیلوئه به ضرب گلوله به قتل برسند. در این منطقه موارد قطعی اینترنت هم گزارش شده بود.

در شهر کالی در کلمبیا، بین روزهای ۴ و ۵ مه، وقوع برخی مشکلات روی توئیتر گزارش شد. گفته شد که پخش زنده اعتراضات و برخوردهای خشونت بار حذف می‌شدند، و بسته‌های اینترنتی که مردم روی موبایل‌هایشان داشتند درست کار نمی‌کردند، و وصل شدن به شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار بود. مردم خاطرنشان می‌کردند که قطع اینترنت جلوی آپلود کردن محتوا و حتی دسترسی اینترنتی به آن را می‌گرفت. به گفته نتبلاکس، حین اعتصابات سراسری، امکان اتصال به شبکه دو بار و تا ۲۵ درصد افت کرد.

برای مواجهه با چنین موانعی باید از قبل آماده بود. در آمریکای لاتین، اولین خط دفاعی برای مقابله با قطعی اینترنت از طریق یادگیری و به اشتراک گذاشتن استراتژی‌های کلیدی است. در وبلاگ بعدی در مورد اینکه جوامع مختلف چگونه در شبکه‌های اجتماعی سانسور را دور می‌زنند، بیشتر صحبت خواهیم کرد. فعلا برای کسب آمادگی برای ثبت اسناد و مدارک در چنین شرایطی به این منابع مراجعه کنید:

به کمپین ما بپیوندید!

به اشتراک بگذارید