جعبه ابزار خاموشی

جعبه‌ابزار خاموشی کامل

قطع اینترنت در آبان‌ماه ۱۳۹۸ یک فاجعه بود. اما برای اتفاقات مشابهی که در آینده ممکن است پیش بیاید، برقرار بودن شبکه ملی اطلاعات ممکن است گزینه‌های محدودی برای برقراری ارتباط باقی بگذارد و شانس‌هایی برای ابزارهای دور زدن ایجاد کند تا بتوان به اینترنت جهانی پیدا کرد.

اما در صورتی که همه چیز کاملاً قطع شود چه گزینه‌های خواهیم داشت؟

انتخاب‌ها محدود هستند، اما چند گزینه وجود دارد. جعبه‌ابزار خاموشی کامل، مروری است بر چند ابزاری که می‌توانند از قطع ارتباط کامل شما در زمانی که هم اینترنت جهانی و هم اینترنت ملی خاموش شده باشند، جلوگیری کنند.

 
دریافت یک‌طرفه‌ی محتوا از طریق ماهواره‌ – رابطی بسیار مهم به دنیای بیرون

توصیه‌ی ما در اینجا مشابه توصیه‌ای است که در بخش جعبه‌ابزار قطع اینترنت برای شما داشتیم: سرویس پخش ماهواره‌ای «توشه» به احتمال زیاد بهترین فرصت را برای دسترسی به اطلاعات فیلتر نشده و مرتب به‌روزرسانی شده از دنیای بیرون، فراهم می‌کند تا از اخبار مطلع شوید و در زمان بحران امنیت خود را حفظ کنید.

در صورت خاموشی کامل، «توشه» علاوه بر بسته‌های محتوای معمول خود، محتوای افزوده‌ای منتشر خواهد کرد، این محتوا شامل به‌روزرسانی درباره وضعیت اینترنت خواهد بود، و همچنین هرگونه توصیه‌‌ای درباره اینکه چطور می‌توانید در زمان بحران به شکلی امن به اطلاعات دسترسی پیدا کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اگر نگران وقوع یک خاموشی کامل هستید، باید به صورت جدی نصب توشه را در اولویت قرار دهید، چون زمانی که خاموشی اتفاق بیفتد دیگر دیر خواهد بود.

این ابزار از طریق ماهواره محتوا را ارسال می‌کند.
TOOSHEH
اپلیکیشن‌های پیام‌رسان – برقراری ارتباط در زمان خاموشی

اگر شبکه ملی اطلاعات از کار بیفتد، دیگر هرگونه گزینه‌‌ی آزمایشی مانند «جمی» که برقراری ارتباط را از طریق شبکه ملی اطلاعات فراهم می‌کند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

در چنین شرایطی، بهترین گزینه می‌تواند بهره‌برداری از شبکه‌های محلی وای‌فای برای کار با «برایر» باشد – البته برای این منظور شما و فردی که می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید، هر دو باید بر روی یک شبکه‌ی مشترک قرار داشته باشید. این روش می‌تواند برای رد و بدل کردن فایل‌های صوتی و تصویری بین دو دستگاه به کار بیاید، اما به احتمال زیاد اگر این فرد در این حد به شما نزدیک است، پس می‌توانید او را رو در رو ببینید.

این ابزار، برقراری ارتباط از طریق بلوتوث را نیز فراهم می‌کند. با این حال خطرات و نقص‌های امنیتی در برقراری ارتباط بلوتوثی وجود دارد، این ابزار در زمانی که شما بین جمعیت هستید و واقعا نیاز دارید با دوستانتان در نزدیکی خود در ارتباط بمانید، می‌تواند به کار شما بیاید. بلوتوث خود را فعال نکنید مگر وقتی که مطمئن باشید به ریسکش می‌ارزد.

این ابزار هیچ داده‌ای مربوط به ثبت ‌ورود را جمع‌آوری نمی‌کند.
این ابزار هیچ داده‌ای مربوط به ثبت ‌ورود را جمع‌آوری نمی‌کند.
این ابزار دارای دارای قابلیت قطع اضطراری است.
این ابزار متن باز است.
BRIAR
ابزارهای دور زدن – یک بن‌بست

اگر شبکه ملی اطلاعات به شکل کامل قطع شود، بسیار بعید است که ابزارهای دور زدن مانند «سایفون» بتوانند راهی به اینترنت جهانی پیدا کنند. بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید از این اپلیکیشن‌ها انتظار داشته باشید که در صورت خاموشی کامل عمل کنند.

در عوض، پیشنهاد می‌کنیم که از «توشه» (که در بالا توضیح دادیم) به عنوان آخرین راه‌حل استفاده کنید تا در زمان خاموشی کامل، به اطلاعات بیرون از کشور دسترسی بیابید.