آمادگی برای قطعی احتمالی اینترنت

فیلتربان
فیلتربان

زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمانده است و در مدت باقیمانده تا ۲۸ خرداد تیم ایران در خاموشی معتقد است که احتمال ایجاد اختلال در اینترنت و حتی یک قطعی کامل، مشابه خاموشی آبان ۱۳۹۸، زیاد است.

قطع و یا اختلال در اینترنت بیشتر وقت‌ها در دوران انتخابات اتفاق می‌افتد؛ یا برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات و فرصت دادن به مقامات تا بتوانند هنگام انتشار نتایج تنها راوی داستان باشند، یا برای محدود کردن توانایی مردم در بسیج کردن و سازماندهی پس از اعلام نتایج.

قطعی‌های اینترنت مرتبط با انتخابات زیاد اتفاق می‌افتند. ائتلاف #KeepItOn، که برای مقابله با قطعی اینترنت در سطح جهانی کمپین می‌کند، قطعی‌های اینترنت مربوط به ده انتخابات در سال گذشته را جمع‌آوری کرده است: هند، گینه، بلاروس، بوروندی، قرقیزستان، تانزانیا و توگو.

در صورت وقوع ناآرامی‌های سیاستی یا شک و تردید از نتایج انتخابات پیش‌رو، مقامات ایران ممکن است اقدامات مشابهی در جهت قطع کردن اینترنت بکنند.

این اقدامات احتمالا بدون هشدار قبلی و یا با هشداری خیلی کوتاه مدت اعمال می‌شوند، در نتیجه زمان زیادی برای آمادگی باقی نمی‌ماند. به همین دلیل مهم است که از همین امروز وقت بگذارید و خود را برای قطعی احتمالی اینترنت آماده کنید.

برای آماده شدن برای حوادث احتمالی توصیه می‌کنیم جعبه‌ابزارهای اختلال در اینترنت، قطع اینترنت و خاموشی کامل را بخوانید و نسخه سبک آن را نیز از از طریق این لینک دانلود کنید تا بتوانید به صورت آفلاین هم به آن دسترسی داشته باشید.

اگر می‌خواهید ابزارهای خاموشی را دانلود کنید، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت این کار را بکنید.

به یاد داشته باشید بعد از اینکه اینترنت به طور کامل قطع شود دیگر نمی‌توانید هیچ کدام از این ابزار را دانلود کنید.

دسترسی به اطلاعات در هنگام قطعی اینترنت

برخی ابزار هستند که می‌توانید از حالا دانلود کنید تا در هنگام قطعی اینترنت از طریق آن‌ها به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. توشه (لینک گوگل‌ پلی) یک سرویس پخش اطلاعات ماهواره‌ای است را می‌توانید با دانلود و راه‌اندازی آن، از طریق ماهواره از تلویزیون خود اطلاعات دریافت کنید.

مرورگر سنو (لینک گوگل‌ پلی) را نیز می‌توانید از حالا دانلود کنید. این اپ اصول «همتا به همتا» را روی مرورگری آنلاین پیاده می‌کند. در واقع می‌توانید نسخه‌های ذخیر شده از وبسایت‌های محبوب را از سایر کاربران مرورگر سنو به شیوه‌ی «تورنت» دریافت کنید. این اپ زمانی جواب می‌دهد که دسترسی به اینترنت جهانی محدود شده اما امکان استفاده از شبکه‌ ملی اطلاعات یا سایر شبکه‌های محلی وجود داشته باشد.

همچنین شواهدی وجود دارد که برخی از کاربران در قطعی اینترنت در آبان ماه ۱۳۹۸ به کمک سایفون (لینک گوگل پلی) تا حدود موفق به دور زدن فیلترینگ شدند. ممکن است در صورتی که مجددا دستور قطعی اینترنت داده شود باز هم به کار برخی بیاید.

برقراری ارتباط در هنگام قطعی اینترنت

برای برقراری ارتباط در هنگام قطعی اینترنت می‌توانید دانلود کردن اپلیکیشن پیام‌رسان «برایر» (لینک گوگل پلی) را در نظر بگیرید.

لطفا توجه داشته باشید که استفاده از ابزارهای ارتباطی که نیازمند فعال کردن بلوتوث است ریسک به همراه دارد. لطفا پیش از استفاده از این ابزارها شرح حالی که از این ابزار نوشته‌ایم را بخوانید.

از گزینه‌های جایگزین برای برقراری ارتباط آنلاین می‌توان از پیام‌رسان‌های سایلنس (لینک گوگل پلی)‌ و دلتا چت (لینک گوگل پلی)‌ نام برد. این دو اپ امکان برقراری ارتباط رمزگذاری شده از طریق اس‌ام‌اس و ایمیل را می‌دهند؛ دو سرویسی که ممکن است در هنگام قطعی اینترنت جهانی هم‌چنان در دسترس باشند.

هر چند این دو اپ امکان رمزگذاری دارند، خطرات امنیتی نیز به همراه دارند. برای جزئیات بیشتر این جا را بخوانید.

راه حل- برنامه‌ریزی برای خاموشی اینترنت

لطفا زمان بگذارید و برخی از مقاله‌های ما را در توضیح خاموشی اینترنت، راه‌های کم کردن اثرات آن و سوال‌هایی که خوب است هنگام خاموشی اینترنت از خود بپرسید، بخوانید:

راه حل- مستند کردن خاموشی‌های اینترنت

دولت‌ها اکثرا برای سرپوش گذاشتن بر روی سرکوب خشونت‌‌آمیز اعتراضات، حملات به مخالفان سیاسی و گروه‌های مدنی و سایر اشکال نقض حقوق بشر اینترنت را قطع می‌کنند. خاموشی اینترنت مستند کردن خشونت‌ها و اشتراک آن‌ها با جامعه بین‌الملل را بسیار سخت‌تر می‌کند.

راه‌هایی به نسبت امن و موثر برای آماده کردن دستگاه‌هایتان برای مستند کردن موارد نقض حقوق بشر وجود دارد. برخی از ابزارهای همتا به همتایی که از آن‌ها نام بردیم می‌توانند برای رساندن عکس و ویدئو به جامعه بین‌الملل مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر می‌خواهید برای مستند کردن موارد نقض حقوق بشر در هنگام قطعی اینترنت آماده شوید، خوب است این سری وبلاگ‌های موسسه ویتنس (WITNESS) را بخوانید. هر چند این منابع برای کاربران بین‌المللی طراحی شده، اما بسیاری از این درس‌ها به خوبی برای خطرات قطعی اینترنت در ایران نیز صدق می‌کنند.

آماده‌سازی

ثبت تصاویر

نگه‌داری

به اشتراک گذاری و برقراری ارتباط

امیدواریم بتوانید از این منابع سود ببرید.

مجددا تاکید می‌کنیم که ما دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی در انتخابات پیش‌رو خواهد افتاد، اما خوب است که آماده باشیم. به یاد داشته باشید، زمانی که خاموشی اینترنت اتفاق بیفتد، دیگر برای آماده شدن دیر است.

لطفا منابع بالا را مطالعه کنید، جعبه‌ابزارهای ما را دانلود کنید و به اشتراک بگذارید، و هر ابزاری که فکر می‌کنید در زمان قطعی اینترنت ممکن است استفاده کنید را دانلود کنید.

به اشتراک بگذارید